Sport och mode inspirerar dagens yrkeskläder

Chrsitian framför en skyltdocka med träningsinspirerade yrkeskläder, allt från strumpor, till leggings och shorts

– Trenden inom yrkeskläder går mot lager på lager.
Det säger Christian Stridsberg, säljare på Mercus yrkeskläder som kommer att finnas med på Entreprenad Live när mässan drar igång på Ring Knutstorp i nästa vecka.
– Lager på lager passar inte minst här i södra Sverige där vi kan få uppleva såväl sol, regn som snö på samma vinterdag.

Många tillverkare har tagit fram en kollektion som inspirerats av mode och sportbranschen
– Men lager på lager är inte det samma som en t-shirt, en fleece och en tjock vinterjacka. Det gäller att klä sig rätt inifrån och ut och med rätt material.

Mercus yrkeskläder startades i slutet av 80-talet och finns nu på åtta platser i landet. De flesta butikerna ligger i västra och södra Sverige. I Skåne finns butiker i Malmö och Helsingborg.
– Många av våra konkurrenter säljer både verktyg och yrkeskläder. Men vi har valt att enbart koncentrera oss på yrkeskläder och personlig skyddsutrustning.

De olika delarna till en lager på lager-klädsel kan alla fås med varselmärkning.

Tid är pengar och ju mindre tid kunden måste tillbringa i butiken för att leta efter sin vara eller invänta en beställning desto bättre är det.
– Vi fokuserar på ett par olika varumärken och väljer ut godbitarna. Sen försöker vi beställa så stora kvantiteter i olika storlekar att kunden kan lämna butiken med varan i handen. Vår målsättning är att ha bästa tillgänglighet, säger Christian Stridsberg.

Mercus säljer yrkeskläder och skyddsutrustning inom alla de traditionella yrkeskategorierna som bygg & entreprenad, fastighetsskötsel, transport och industri.
– Vi har också en stark webbshop. Där kan du som enskild gå in och handla. Men företagen kan också lägga upp en kundunik webbshop för sina anställa. Där finns sparat mått, profil och vilka varor som den enskilda får beställa och på så sätt spar man pengar. Målet är att göra det ”enklare, säkrare och mer lönsamt” för företagen.

Christian Stridsberg med en kvinnliga och manlig modell av samma tröja. Utseendet är det samma, det enda som skiljer dem åt är passform och storlek.

Om lager på lager är en trend så är kvinnliga yrkeskläder en annan trend.
– Branschen blev tagen på sängen när många kvinnor började arbeta inom de traditionella manliga hantverksyrkena.

För några år sedan tog man ett krafttag och fick fram kvinnliga modeller för de flesta yrkeskläder.
– Men man ska inte förväxla detta med att kvinnor skulle efterfråga mer flärdfulla yrkeskläder. Det har till exempel gjorts försök med rosa markeringar på hantverkarskor men det har inte varit någon framgång. Enligt vår erfarenhet så efterfrågar kvinnor rätt passform men annars är det traditionella färger och utseende och på yrkeskläder som gäller.


Faktaruta: Mercus startade i slutet av 80-talet. Ingår i dag i börsnoterade Momentum Group, en företagsgrupp som omsätter 6,2 miljarder.


  • Fler nyheter

    Håll dig uppdaterad om vad som händer i branschen.
    Skriv din mailadress här och få alla nyheter skickade till dig en gång per vecka: