Lektion4

Utskrift

 

Lektion 4:

– Bra aktivitet hjälper, dålig aktivitet stjälper !ellen4(1)

Entreprenad Lives MÄSSKOLA med Ellen Källberg har nu nått till lektion 4. Den här gången handlar det om aktiviteter.  Tänk efter noga innan ni bestämmer er för en aktivitet. Aktiviteter kan vara bra och stärka bilden av företaget. Men de kan också stjäla resurser och vara till liten nytta.  Ellen har lång erfarenhet av mässor, en erfarenhet hon tar med sig när hon hjälper företag att få ut det mesta möjliga av sitt mässdeltagande. Under sju veckor kommer Ellen Källberg att i Entreprenad Lives nyhetsbrev dela med sig av sina bästa råd och tips.

Ellen, ska vi ha aktiviteter i montern?
– Vi måste ställa oss frågan om en aktivitet stärker bilden av vårt företag och hjälper oss att nå vår målsättning. Är svaret ”ja” så är den bra, annars avstå.

Men är det inte alltid bra att det händer något i montern?
– En aktivitet tar tid från monterpersonalen, den tar plats och kostar pengar. Om den då inte hjälper oss att nå våra målsättningar då har vi bara slösat bort resurser.

Så vi kan helt avstå från aktivitet?
– Ja, om t.ex. bra möten är det viktigaste kan det vara rätt att avstå från aktiviteter.

Kan du ge exempel på dåliga aktiviteter?
– Många företag bjuder in mässbesökaren att prova på olika datorspel i montern. Men när besökaren går därifrån kommer han eller hon kanske ihåg spelet men inte i vilken monter de varit i. Kopplingen till företaget är för svag.

Så det är kopplingen mellan produkten och företaget som är nyckelfrågan?
– Ja, en aktivitet måste alltid stärka det vi vill visa fram på mässan.

Kan du ge något exempel på aktiviteter som stärker företagets syfte?
– När Blåkläder ställde ut på en byggmässa så ville de framhålla hur outslitliga deras arbetsbyxor var. Några byxor hängdes upp högt i en ställning och mässbesökarna inbjöds att ta tag i byxbenen och se hur länge de orkade hänga fritt. En kul aktivitet som många ville prova. Besökarna skiftade men samma byxor hängde kvar och alla som provade fick en påtaglig upplevelse av outslitliga Blåkläder.

Kan du ge något exempel på aktiviteter som hjälper oss att få till bra möten?
– När Sandvik Coromant ställde ut i utlandet tog man dit ett isblock från Lappland. Sen inbjöds konstnärer att skulptera i isblocket. Besökarna tyckte det var spännande och stannade tillräckligt länge för att personalen skulle få möjlighet att prata med dem. Dessutom förstärkte det bilden av Sandvik Coromant som ett nordiskt företag och aktiviteten tog ingen kraft från övrig verksamhet.

Något mer exempel?
– Swedish Lappland byggde upp en riktig lägereld kring vilken besökarna kunde vila på stockar med renfällar. Över lägerelden hängde doftande kokkaffe. Inte bara monterpersonalen fick möjlighet att prata om lappländska turistmål utan också andra besökare började hjälpa till i marknadsföringen och prata med varandra om sina positiva Lapplandsminnen.

Men godis och pennor måste vi väl ha?
– Tveksamt. Om en mässbesökare grabbar en penna eller godis i farten så stärker det knappast vårt företag. Ska vi ha ”giveaways” så ska det finnas en tydlig koppling.

Kan du ge exempel på detta?
– Swedish Lappland delade ut öronproppar med texten ”Lyssna på Lappland”.  Med dessa lyckades de förmedla att lika tyst som det blev bakom öronpropparna, lika tyst är det i Lappland.

Ska vi ha presentationer?
– Vi bör vara försiktiga med presentationer.  Det är svårt att på en mässa förmå människor att stanna till en längre stund.  Men om vi genomför en presentation bör vi se till att ha ett bra högtalarsystem. Vi bör även – om vi så ska be vår egen personal – se till att där redan från början sitter någon och lyssnar.  Människor undviker att sätta sig där ingen annan sitter.

Ska vi ha demonstrationer?
– Demonstrationer kan vara jättebra men det krävs ofta lite extra dramaturgi.

Kan du ge ett exempel?
– Ett företag som ställde ut videokonferensutrustning i Las Vegas bjöd in mässdeltagarna till vinprovning. Och samtidigt som de provade vin från en vingård så kopplade systemet upp sig live just mot den gården. Ett trevligt men också effektivt sätt demonstrera hur videokonferenssystemet fungerade.

Tror du på ”inkastare”, t.ex. trollerikonstnärer?
– Det kan vara jättebra. Men det måste vara kopplat till aktiviteten i montern. Om en trollerikonstnär lurar ifrån dig din mobiltelefon och där inte finns någon koppling till montern – då blir du mest irriterad.


Ellens tre snabba om aktiviteter:

  1. Syftet med aktiviteten måste vara att nå vår målsättning.
  2. Vi måste fråga oss hur effektiv aktiviteten är. Vi ska inte lägga en massa kraft på en aktivitet som når få och inte hjälper oss att nå målen.
  3. Bra med aktiviteter som lever efter mässan, t.ex. tävlingar där vi kan kommunicerar resultatet.

  • Fler nyheter

    Håll dig uppdaterad om vad som händer i branschen.
    Skriv din mailadress här och få alla nyheter skickade till dig en gång per vecka: