Världsnyhet på mässan!

Scania visar nya lastbilen på Entreprenad Live

Scania R 730 6x2 bulk with drawbar trailer Borås, Sweden Photo: Dan Boman 2016

Scania R 730 6×2 bulk with drawbar trailer
Photo: Dan Boman 2016

Scania kommer att på Entreprenad Live att visa upp sin nya lastbil.
En världsnyhet för besökarna att beskåda.

Magnus Claesson Scania

Magnus Claesson

– Vi är glada att kunna visa nästa generations lastbil för besökarna, säger Magnus Claesson, försäljningschef för Scania-Bilar Sverige AB/Region Väst. Med den här lanseringen tar vi ett stort steg mot ett mer hållbart samhälle.
– Bränsleförbrukningen minskar och serviceintervallerna anpassas efter körningen, så åkarens ståtid minskar. Och vi har fokuserat på förarens säkerhet. Vi är till exempel först i världen med ett sidokrockskydd!
– Den kommer att bli vårt stora dragplåster, sammanfattar Magnus Claesson.

Det är bara drygt en vecka sedan Scania under stor mediauppmärksamhet presenterade sin nya lastbil. Presentationen skedde i Paris och direktsändes via nätet över hela världen.
Utvecklingsarbetet har pågått i över tio år och kostat över 20 miljarder. Företaget kallar det själv i ett pressmeddelande för den största satsningen i företagets 125-åriga historia.

Cab interior, SC20 Highline Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

Cab interior, SC20 Highline
Photo: Göran Wink 2016

Lastbilen minskar bränsleförbrukningen med fem procent.
– Den har också fått en helt ny hytt och en helt ny inredning, berättar Magnus Claesson.

Lastbilen bygger vidare på Scanias modulsystem, vilket innebär att lastbilens olika delar kan byggas upp i ett oändligt antal variationer och optimeras för varje kund.
– Det mest påtagliga är förstås de nya hytterna, men den verkliga innovationen är att vi nu introducerar ny teknik, tjänster och insikter som hjälper våra kunder att få överblick över både kostnader och intäkter, säger företaget VD Henrik Henriksson i ett pressmeddelande.
– Vårt mål är att våra kunder ska kunna nå hållbar lönsamhet, oavsett vilken typ av uppdrag eller förhållanden de verkar under. Kundernas fordon utgör alltid en länk i en större helhet, det bejakar Scania genom kvalitet, tillgänglighet och en rad fysiska eller uppkopplade tjänster, säger Henrik Henriksson och fortsätter:
– Vårt erbjudande omdefinierar vad begreppet premium hittills har stått för inom lastbilsindustrin.

Exakt vilken lastbil som kommer att visas upp vet man inte ännu och lastbilen kommer inte heller att vara tillgänglig för provkörning – men väl att beskåda.

  • Fler nyheter

    Håll dig uppdaterad om vad som händer i branschen.
    Skriv din mailadress här och få alla nyheter skickade till dig en gång per vecka: